KAROLINA CICHA
Jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką – rozpoznawalną dzięki oryginalnej technice gry na kilku instrumentach jednocześnie. Jest laureatką GRAND PRIX i Nagrody Publiczności na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. W 2015 roku znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX – największym festiwalu World Music na świecie. Ze swą muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali w Europie, Azji i Ameryce. Jej płyty „Tany” (2020) oraz „Sad” (2022) uzyskały nominacje do Fryderyka w kategoriach Muzyka Świata i Muzyka Korzeni.
Jej droga twórcza rozpoczęła się od poetyckich koncertów solowych i teatru „Gardzienice”. W 2009 roku Cicha zaczęła swą przygodę z muzyką rockową: Wraz z singlem „Miłość bez jutra” znalazła się na płycie GAJCY! wydanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Od tego debiutu – podążając w kierunku muzyki tradycyjnej i etnicznej – wydała kilka płyt, m.in: „Wieloma językami” poświęconą językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego; „Jidyszland” poświęconą twórczości poetów żydowskich tworzących w języku jidysz; „Płyta tatarska” czy „Karaimska mapa muzyczna” – w których Cicha zagłębiła się w dziedzictwo muzyczne Tatarów i Karaimów polskich; czy ostatnia „Sad” będąca połączeniem folku z muzyką elektroniczną.
Wystąpiła m.in. na festiwalach:
World Music Fest (USA); TFF Rudolstadt (Niemcy); FMM Sines Festival (Portugalia); Cheoyong Culture Festival (Korea Południowa); Music Mela (Pakistan); Isole che Parlano (Sardynia); Global Union (USA); Lotus Fest (USA); Gypsy Festival Drom (USA); Art Pole (Ukraina); Suklegos (Litwa); Folkbaltica (Niemcy/Dania); Ethnoport, Skrzyżowanie kultur (Polska); Euroradio Folk Festiwal (Szwecja); Kamianitza (Białoruś); Les Traversées Tatihou (Francja); Five Temples Festival (Hungary); Sibiu International Theatre Festival (Rumunia); LaMama Theatre (USA); Menuo Juodaragis (Litwa); Open Air (Polska); Jodphur Riff (Indie); Festival der Kulturen (Niemcy); Fordefestival (Norwegia)
CZESŁAW ŚPIEWA o Karolinie
„Kiedy jest na scenie, z ufnością dziecka wchodzi i oddaje się
emocjom dźwięków. Imponuje mi jak panuje nad swoim głosem,
bo jednocześnie to co robi jest mega spontaniczne.”
TOMASZ BUDZYŃSKI – lider zespołu „Armia”
„Karolina Cicha to talent na miarę Ewy Demarczyk, to
najciekawsza osobowość wśród polskich wokalistek od lat.”
Dyskografia:
„GAJCY!” (2009) – gdzie zamieściła dwa utwory na składance przygotowanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Według serwisu INTERIA jej „Miłość bez jutra” z płyty GAJCY! okazała się jednym z 10 najlepszych utworów w polskiej muzyce rockowej 2009. (Wydawca: Muzeum Powstania Warszawskiego)
„WAWA2010.PL” (2010) – gdzie zaśpiewała pieśni dedykowane Warszawie u boku czołowych twórców polskiej muzyki alternatywnej: m.in. Tomasza Budzyńskiego, Tymona Tymańskiego, Jorgosa Skoliasa, Mamadu, Olafa Deriglasoffa, „Titusa” (Acid Drinkers), Czesława Mozila. (Wydawca: Muzeum Powstania Warszawskiego)
„DO LUDOŻERCÓW” (2010) – gdzie skomponowała muzykę do tekstów Tadeusza Różewicza i gdzie sformułowała definicję rocka eklektycznego, czyli gatunku korzystającego z różnych stylistyk muzycznych. (Wydawca: Fonografika)
„MIĘKKIE MASZYNY” (2012) – gdzie oprócz autorskiej muzyki, wypowiedziała się również w tekstach. (Wydawca: „Wydźwięk”)
„WIELOMA JĘZYKAMI / 9 Languages” (2013) – gdzie zajęła się muzyką etniczną i zaśpiewała w 9 językach mniejszości zamieszkujących województwo podlaskie. (Wydawca: „Wydźwięk”)
„JĘDRUSIK PO CICHU” (2013) – gdzie na rockowo zaaranżowała piosenki Kaliny Jędrusik. (Wydawca: Agencja GAP, dofinansowanie: NCK)
„JIDYSZLAND / YIDDISHLAND” (2015) – gdzie skupiła się na języku mniejszości żydowskiej i poezji, która powstała w tym języku. (Wydawca: „Wydźwięk”)
„POLAND – PAKISTAN. Music Without Borders” (2016) – fusion z muzyką qawwali. (Wydawca: „Wydźwięk”)
„PŁYTA TATARSKA”(2017) – gdzie zajęła się dziedzictwem muzycznym Tatarów polskich. (Wydawca: „Wydźwięk”)
„JEDEN-WIELE” (2018) – najbardziej mistyczna płyta Cichej, w której penetruje sakralne dziedzictwo Podlasia. (Wydawca: „Wydźwięk”)
„TANY” (2020) – Taneczne etno inspirowane tradycyjną muzyką z Podlasia. (Wydawca: „Wydźwięk”)
„KARAIMSKA MAPA MUZYCZNA” (2021) – monografia muzyki karaimskiej. (Wydawca: Bitik. Oficyna Wydawnicza Związku Karaimów Polskich)
„SAD” (2022) – Fusion podlaskiego folku z muzyką elektroniczną.
Stypendia:
Nagrody:
W latach 2007-2009 była odtwórczynią tytułowych muzycznych ról Ifigenii i Elektry w offowym teatrze „GARDZIENICE”. Spektakle teatru oparte były na muzyce antycznej. Z wykształcenia – literaturoznawca. W dziedzinie muzyki jest samoukiem.